torsdag 7 januari 2016

Riktlinjer inför 2016 på börsen

Har börjat läsa en del böcker angående aktier och sparande för att inte upprepa samma misstag man har gjort tidigare på börsen. Köpte och sålde utan att veta varför och det straffade sig snabbt. Gick bra några gånger, men så räckte det med nån dålig affär så var man på minus. Var även tvungen att sälja av innehavet för att ha råd med renoveringen på vårat hus och det är absolut inte optimalt så nu ska det bli mer struktuterat och försöka ha ett ekonomiskt tänk i allt.

Har försökt ta in tips och råd från dem stora och framgångsrika investerarna och långsiktighet är nåt som återkommer.

Köp bolag som växer, har stabila kassaflöden och har årlig utdelning:

Investmentbolag ser jag som bra aktier att äga så har därför köpt in mig i Ratos och Industrivärden.
Känns tryggare än enskilda aktier för en nybörjare som en annan och båda har hög årlig utdelning som är ett av mina krav.

H&M  är ännu ett innehav i min portfölj. Öppnar ständigt nya butiker och fast dem är så stora som dem är så finns det många marknader kvar att utforska. Har börjat i Kina samt har en butik i Indien.
Årsredovisningen  är en bra början om man vill ha mer info.

"Köp och behåll"  är ett citat som brukar komma från Warren Buffet och han om någon vet vad han talar om.

"Återinvestera utdelningen"  är också nåt återkommande när man läser och lyssnar på dem stora spelarna på aktiemarknaden. Över tid så står den för den största värdeökningen och det var nåt jag inte tänkte på innan så det ska jag ta med mig in i framtiden 

"Sälj inte så fort det är oroligt på börsen"  Har själv gjort detta misstag många ggr. Vid nedgången 2011 så sålde jag av i panik. Var helt ny och hade köpt lite innan nedgången började. Hade jag bara suttit still så hade jag mer än dubblat innehavet. Köpte och sålde Kinnevik när kursen var runt 125-135 kr. Låg på ca 260 vid årets slut 2015. Man får också räkna in utdelningen varje år.
Sånt kan göra en gråtfärdig, men man måste tänka framåt och så länge man lärt sig av misstaget så är det ju ett plus :).

Har aktien under uppsikt och kommer köpa in mig när det känns rätt.

Blev ett längre inlägg än jag trodde, men går man efter några enkla regler så kan alla tjäna pengar på börsen, men man måste ha tålamod och is i magen annars går det snabbt utför 

2 kommentarer:

  1. Tycker det låter som väldigt bra riktlinjer du har fått med :)
    Kommer du försöka sätta något mål inför 2016?

    SvaraRadera
  2. Hejsan.
    Mina mål är väl mest att bygga upp en portfölj med bra bolag som jag har tänkt att behålla typ för evigt :). Välplanerade köp och inga snedsteg. Har väl inga mål i siffror, men ett regelbundet sparande varje månad och återinvestera utdelningen

    Mvh Anders

    SvaraRadera