söndag 10 januari 2016

Istället för kärnkraft?


Läste att man planerar att stänga ner kärnkraftverk i förtid i Sverige. Har tillkommit högre säkerhetskrav efter olyckan i Japan och eftersom elpriset är såpass lågt så är det inte lönsamt längre. När jag läste detta så funderade jag lite på hur man ska kunna ersätta kärnkraften. 
Det är vind, vatten och sol som gäller och även om alla har sina nackdelar så är inte kol ett långsiktigt val. Klart att kol kommer stå för en 
står del av elproduktionen i många år framöver, men känns inte bra
rent etisk att köpa in sig i kolindustrin.


Jag vill hitta nya områden att investera pengar i och försöker tänka långsiktigt. Tänker man på att man vill minska vattenkraft så känns vindkraftverk som ett bättre alternativ. Eolus är ett bolag som jag har tittat närmare på. Har även en hög direktavkastning så det stämmer in i min strategi att bara äga bolag med återkommande utdelningar. Är såklart en chansning med mindre bolag, men framtiden ser god ut. Skulle inte satsa i oljebolag eller gruvbolag iaf.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar